Są to nadzwyczajne sytuacje w związku z jakimi nie mamy prawa do żadnych żądań w stosunku do przewoźnika. Do takich wypadków należy również odwołanie lotu i zawiadomienie o tym pasażera na dwa tygodnie przed przewidywanym lotem, bądź oferta alternatywnego lotu na tej samej trasie w pokrewnym terminie. Nawet w nadzwyczajnych sytuacjach, w razie konieczności linie lotnicze są zobowiązane do udzielenia pomocy podczas wyczekiwania na nowy lot. Odwołany lot zobowiązuje przewoźnika do bezpłatnego wyżywienia, dwie rozmowy telefoniczne, lokum w hotelu razem z transportem między lotniskiem a miejscem kwatery. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na ten temat zobacz na Firma Skylegal.plPomoc udostępniana jest w zależności od czasu czekania na spóźniony, lub alternatywny lot, przy czym prawo do pobytu w hotelu przysługuje jedynie w wypadku konieczności oczekiwania na ów lot przez jedną, lub kilka nocy.W wypadku, kiedy został odwołany lot, naprawienie szkody jest realne w przypadku odmowy przyjęcia na pokład samolotu. W tym przypadku linie lotnicze muszą zorganizować wyjazd do punktu docelowego współmiernym alternatywnym środkiem przewozu, bądź oddać wartości biletu również, w odpowiednich sytuacjach, zagwarantować darmowy przewóz powrotny. W sytuacji istotnego opóźnienia o co najmniej 5 godzin istnieje także prawo domagać się zwrócenia pieniędzy, ale jeżeli pasażer przymnie zwrot, wtedy linie lotnicze nie są zobowiązane już gwarantować dalszej pomocy ani załatwiać dalszej podróży.
Oprócz tego, jeśli przybycie na miejsce nastąpi z ponad 3-godzinnym poślizgiem, należy się odszkodowanie w wysokości 250–600 euro w zależności od odcinka przelotu.
Wypłata odszkodowania powinna nastąpić w formie pieniężnej. Za pisemną akceptacją pasażera, może nastąpić w formie vouchera, albo usług. W sytuacji kiedy jest odwołany lot, odszkodowanie za wypadek komunikacyjny zależne jest od długości trasy. Jest to wnikliwie ustalone w odpowiednich rozporządzeniach.