Tajemniczy klient, z czym to jeść?

Z pewnością nie raz przechodziliśmy obok niego w drzwiach, stał przed nami, w kolejce w banku, mierzył buty lub też może nie raz dzwonił do nas z problemem, który tylko my – jako specjaliści w danej dziedzinie, możemy pomóc mu rozwiązać. I zwykle albo chcieliśmy ze wszystkich sił, przyjść mu z pomocą, albo też znużeni jego pytaniami marzyliśmy, aby tylko dał nam spokój. I jeśli czujemy, że ta druga charakterystyka, dotyczy właśnie nas uwaga! Mogliśmy mieć do czynienia z mystery shopping.

Przekładając na polski to tajemniczy klient. Osoba, która ma wypunktować sposób realizowania przez nas naszych obowiązków, czyli jakości usług oferowanych klientowi danej firmy. Często takie zestawienie rzeczywistości z wymaganymi procedurami w jakiejś branży, musi mieć parę podstaw.
Obecnie na rynku usług istnieje znacząca konkurencja, w szczególności w sektorze handlowym.

zakupy

Autor: Z.M.Pekpol Ostrołęka
Źródło: Z.M.Pekpol Ostrołęka

Firmy, walcząc o klienta, nie mogą pozwolić sobie na choćby nieznaczne niedoskonałości, w poziomie ich personelu. I tu pojawia się miejsce na tajemniczego klienta: osobę, która dokona transakcji, a następnie oceni nas pod względem np.: posiadanej wiedzy o produkcie, jakości obsługi, czasu obsługi, zdolności sprzedażowych.

Wnioski z takich spotkań mogą posłużyć do badania satysfakcji klientów. Klient zadowolony to klient, który na pewno do nas wróci. W marketingu nie jest sztuką przyciągnąć klienta, ale sprawić, żeby został.

Następną przyczyną takiego działania jest chęć sprawdzania zatrudnianych osób. Wiadomo nie od dziś, że jednym z oczywistych założeń istnienia firmy jest jej zysk. A bez skutecznej sprzedaży, trudno tego oczekiwać. Pracownicy firm, w których działa mystery shopping, muszą zawsze mieć się na baczności i do każdego klienta odnosić się w taki sposób, jakby był tym wybranym spośród reszty. Nie jest to zajęcie łatwe, lecz taka jest właśnie specjalność obsługi klienta, dlatego też nie każdy dobrze czuje się w takiej roli.
Tajemniczy klient (polecamy mystery shopper) pozwala doskonalić procesy, utrzymywać jakość, a w konsekwencji świadczyć usługi na wysokim poziomie. Nie musimy się go bać.